Pine Bark Ekstrak Membantu Mengurangkan Osteoartritis

Pine Bark Ekstrak Membantu Mengurangkan Osteoartritis

Semakin banyak kajian sedang dilakukan ke atas beberapa ekstrak semula jadi, dan banyak penyelidik perubatan mendapati bahawa mereka adalah rawatan yang berkesan untuk semua jenis penyakit. Baru-baru ini kajian telah dilakukan yang melibatkan ekstrak biji anggur membunuh sel-sel kanser leukemia, dan kini ia telah mendapati bahawa ekstrak tumbuhan semula jadi yang dikenali sebagai Pycnogenol, atau dikenali sebagai ekstrak daripada maritim kulit kayu pain, mungkin berkesan untuk mengurangkan osteoartritis.

Pokok martime pain tumbuh di sepanjang pantai barat daya Perancis, dan juga di barat Itali, Sepanyol, Portugal, dan utara Maghribi. Kulit kayu pain maritim ialah kulit kayu merah oren tebal. Pycnogenol, ekstrak tumbuhan yang berasal dari kulit kayu pain maritim, baru-baru ini telah didapati mengurangkan tahap protein C-reaktif (CRP), penanda radang. Terdapat pelbagai kajian yang dilakukan oleh para saintis di Universiti Jerman yang Muster dan Chieti-Pescara Universiti Ital untuk datang ke kesimpulan ini. Jurnal Laporan redoks menerbitkan artikel penyelidikan mengenai kajian ini.

Kajian ini terdiri daripada penyelidik pada mulanya mengambil darah dari pesakit yang mempunyai Osteoartritis dan tahap CRP cukup tinggi, maka mereka ditadbir plasebo atau 50 mg Pycnogenol dalam bentuk tablet untuk pesakit mereka. Pada akhir kajian ini, tiga bulan kemudian, mereka menarik darah dari pesakit lagi. Walaupun kajian menunjukkan bahawa paras CRP diturunkan dari 3.9mg / L kepada 1.1 mg / L dalam kumpulan Pycnogenol dan hanya tahap yang sedikit diturunkan dalam kumpulan plasebo, mereka juga menyaksikan pengurangan ketara dalam penanda radang.

Spesies oksigen reaktif diturunkan sebanyak 30 peratus dan fibrinogen diturunkan sebanyak 37 peratus. Pengurangan kedua-dua penanda radang menunjukkan bahawa Pycnogenol mungkin boleh mengurangkan keradangan di seluruh badan. Jika ia boleh menghentikan keradangan daripada merebak dari sendi ke seluruh badan, ia boleh membantu meningkatkan kesihatan secara keseluruhan dan mengurangkan risiko kardiovaskular.

Kajian ini merupakan satu petunjuk yang sangat positif daripada sifat-sifat penyembuhan Pycnogenol. Kajian susulan akan dilakukan untuk menentukan sama ada ekstrak daripada kulit kayu pain maritim perlu digunakan untuk merawat osteoartritis.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar