Susun atur Rawatan Semulajadi Untuk Jangkitan Ragi Oral

Susun atur Rawatan Semulajadi Untuk Jangkitan Ragi Oral

Tanda-tanda jangkitan yis lisan, juga dikenali sebagai seriawan mulut, boleh menyeksakan, mengecewakan dan memalukan, di mana lesi putih dan kepingan dari lidah untuk kerongkong, kulit merah dan mentah di dalam dan sekitar mulut, dan rasa buruk dalam mulut adalah yang paling teruk. Mujurlah, rawatan herba semula jadi untuk merawat seriawan mulut banyak, semua yang telah terbukti dalam ujian klinikal dan bukti anekdot untuk melegakan gejala-gejala, menyembuhkan jangkitan dan membuat ia menjauhkan diri.

Suplemen Pemakanan

Paling ringan kepada sederhana jangkitan yis lisan bertindak balas kepada rawatan sedikit atau tidak ada sama sekali, sering hanya menyelesaikan dengan sendirinya melalui sistem semulajadi badan imun. Walau bagaimanapun, ia membantu untuk mempercepatkan proses itu dengan mengambil pemakanan tambahan.

Ini boleh termasuk tablet dengan acidophilus dan bifida bakteria yang mengembalikan keseimbangan semulajadi antara "bakteria baik" dan "yis buruk" dalam jangkitan seriawan mulut. Tambahan pula, bakteria ini membersihkan usus daripada toksin yang membuat ia lebih sukar bagi kulat Candida tumbuh-besarkan dan membawa pada seriawan mulut.

Sudah tentu, jika anda bukan salah seorang untuk tablet, kemudian minum lebih yogurt adalah penyelesaian. Berkumur dengan yogurt asli tanpa gula juga merupakan idea yang baik untuk membolehkan bakteria baik di dalamnya untuk menghapuskan yis yang berlebihan di dalam mulut. Hanya memegang yogurt di dalam mulut anda selama kira-kira 5 minit, meludah keluar dan kemudian bilas dengan teliti.

Minum Teh

Terdapat banyak teh herba yang boleh menyembuhkan jangkitan yis lisan di samping menyumbang dengan ketara kepada umum kesejahteraan individu, yang mana yang paling ketara ini adalah teh chamomile dan pau d 'teh arco.

Apabila diambil sama ada sebelum atau selepas makan, teh chamomile merangsang asid hidroklorik (HCL) pengeluaran di dalam perut. HCL menyimpan perut yang sihat dengan menghalang secara lisan-ditelan patogen seperti bakteria dan parasit dari hangat badan dan ia menghalang penumbuhan yg terlalu cepat daripada kulat dalam usus kecil. Oleh itu, teh chamomile kedua-dua menghapuskan kulat yang berlebihan dalam badan dan menyimpan kulat pada tahap yang biasa yang, seterusnya, penawar dan mencegah berulangnya seriawan mulut. Sebaliknya, pau d 'teh arco menentang pertumbuhan kulat. Ini menjadikan ia sesuai sebagai racun kulat terutama apabila diambil dalam 2-3 cawan setiap hari.

Aplikasi Topikal

Di mana pemakanan tambahan dan teh adalah ubat-ubatan oral bertujuan untuk menembusi badan pada tahap sel, permohonan topikal pada dasarnya bertujuan untuk merawat jangkitan yis lisan secara langsung di kawasan yang terjejas. Tidak ada kurang berkesan kerana jangkitan menerima perhatian langsung, yang selalunya bermakna bahawa simptom kesakitan juga dikurangkan serta-merta.

Aplikasi topikal termasuk tuam goldenseal; pokok teh mencuci minyak atau ekstrak biji anggur yang boleh dilakukan dengan menggabungkan 5 titik dengan 1/2 cawan air masak yang telah disejukkan dan digunakan untuk mencuci mulut dengan swab kapas; dan cuka atau baking soda basuh mana 1 sudu teh cuka putih / baking soda perlu ditambah kepada 1 cawan air dan digunakan dengan kapas kapas pada mulut, juga.

Ia tidak boleh overemphasized bahawa rawatan semulajadi untuk jangkitan yis lisan hanya boleh berkesan apabila penjagaan yang betul dan berhati-hati itu dijalankan. Tetapi akhirnya, rawatan semula jadi masih terbaik kerana keberkesanan penyembuhan dan keberkesanan kos.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar