Rawatan Alternatif Bagi Osteoporosis dan Konvensional Dadah

Rawatan Alternatif Bagi Osteoporosis dan Konvensional Dadah

Wanita yang lalu menopaus merupakan penghidap prinsip gangguan ini, di mana tulang menjadi semakin nipis, lemah dan lebih rapuh sebahagiannya disebabkan oleh kehilangan kalsium dalam tulang. Osteoporosis boleh, bagaimanapun, mula memberi kesan kepada orang yang berada dalam min-dua puluhan mereka.

Tulang belakang secara beransur-ansur menjadi lebih pendek dan lebih melengkung, yang mengakibatkan kehilangan ketinggian dan hunching ciri bahu sering dikenali sebagai bonggol janda bangsawan itu. Tulang-tulang rapuh yang mudah pecah, terutama di pinggul atau pergelangan tangan, walaupun dengan kecederaan ringan atau kegiatan sehari-hari biasa

Walaupun sakit belakang yang berterusan adalah perkara biasa, terdapat sering tiada tanda-tanda amaran dan keadaan itu kadang-kadang ditemui pada peringkat awal hanya jika X-ray diambil untuk beberapa sebab lain. Osteoporosis boleh disebabkan oleh rawatan yang berpanjangan oleh dadah steroid dan diburukkan lagi oleh kekurangan senaman atau penjagaan yang tidak mencukupi ke atas diet.

Apa yang doktor semula jadi mengesyorkan

Yoga: Pengamal percaya bahawa osteoporosis dan masalah tulang yang lain boleh diperangi oleh pernafasan yang lebih cekap. Pernafasan diafragma dikatakan untuk membantu badan untuk menangani perubahan dalam struktur tulang. Di samping itu, teknik bersantai bekerja untuk membantu meringankan keadaan.

Senaman yang kerap dianggap menjadi penting dalam mencegah osteoporosis, atau menghentikan keadaan yang semakin buruk. Banyak protein adalah disyorkan, dan diet makanan keseluruhan dengan benih tambahan seperti bijan dan bunga matahari, kacang, bijirin dan kekacang mungkin akan disyorkan. Kalsium dan vitamin D juga yang ditetapkan.

Pandangan konvensional

Doktor konvensional mengesyorkan senaman yang kerap untuk mengelakkan berlakunya kejadian osteoporosis walaupun sekali penyakit ini telah memegang ia meningkatkan perlahan-lahan dengan usia.

Rawatan konvensional paling berjaya adalah terapi penggantian hormon, yang boleh mengurangkan osteoporosis jika diambil selama beberapa tahun. Ia amat berkesan untuk wanita yang mencapai menopaus sebelum usia 45.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar